Prøv hudpleje skabt til dig og din huds behov
Tilbake til oversikt
8 akne superfoods huden din vil ha gavn av!

Hvis du har en tendens til akne, vet du hvor vanskelig det er å lindre og redusere symptomene. Alt fungerer ikke for alle, og det kan være vanskelig å finne de riktige produktene, som passer deg.

Kanskje er det på tide å tenke på andre måter og fokusere på en mer holistisk tilnærming? Studier viser, at det er en sammenheng mellom diett og akne, og derfor ser vi på noe av maten, du bør unngå, og fører deg til 8 superfoods, som kan hjelpe deg med å oppnå renere hud.

Spis riktig

Sørg for at dietten din består av magert protein, fiber og gode oljer, og fyll kjøleskapet ditt med sunne matvarer som sammen med næringsrik kosthold gir huden fornyet energi og ernæring. Her er noen av de viktige komponentene

  • Aminosyrer: Disse støtter cellevekst som bidrar til å holde huden fast og spenstig - de er derfor en viktig del av hudregenerering.
  • Matvarer med antiinflammatoriske egenskaper: Disse kan bidra til å bekjempe infeksjoner og allergiske reaksjoner.
  • Antioksidanter: Hjelper huden din med å bekjempe miljøstressorer ved å støtte cellens naturlige syklus og regenerering.

Det kan høres ut som at denne tilnærmingen til ren hud krever at du lever med mange restriksjoner. Det handler egentlig bare om i lære å spise riktig og variert, og det kan faktisk være ganske enkelt. Her er en rask oversikt over bare noen få av de sunne, næringsrike og naturlige råvarer, du bør spise (og noen mindre gode, du bør begrense)

Superfoods!

Chiafrø
Chiafrø er fulle av omega-3. Disse fettsyrene støtter cellene og forbedrer dermed deres evne til å gjenoppbygge og beskytte huden din. Du kan også få de samme omega-3 syrer fra andre kilder, for eksempel fisk og valnøtter. Hvis du finner det vanskelig å inkludere noen av disse kildene i dinn daglige diett, kan du også ta omega-3 kosttilskudd hver dag i stedet for.

Avokado
Avokado har lenge vært kjent for å være full av helse, og det er med god grunn! De deilige, grønne fruktene er fylt med både fettsyrer, vitamin C, vitamin E og antioksidanter, noe som gjør avokadoen til en helsebombe for huden din.

Grønn te
En god kopp te kan ha nesten terapeutisk effekt på kropp og sjel, og det gjelder også huden din! Hold deg til grønn te, så gir du huden din antioksidanter, som beskytter den mot daglige bakterier.

Brun ris
Stabiliser blodsukkeret med disse lavglykemiske fullkornsfrøene. Brun ris er en rik kilde til vitamin B, protein, magnesium og flere antioksidanter som holder huden klar og magen full.

Brønnkarse
Denne vakre, grønne urt kan brukes til nesten alt i kjøkkenet ditt, og mengden fordeler med å bruke vannkress i kostholdet ditt er ganske utrolig. Den inneholder mer enn 15 vitaminer og mineraler: mer C-vitamin enn appelsiner og mer jern enn spinat! Brønnkarse støtter leveren din til å avgifte kroppen din og styrke negler og hår samtidig som huden din får et løft.

Makrell
Mye mer makrell! Denne oljede fisken er kjent for å lukte litt, men den gir deg mange sunne fettsyrer som støtter hudens kamp mot akneutbrudd. Du kan oppnå noen av de samme fordelene med å spise laks og til og med hermetisert sardin.

Grønnkål
Denne krøllete grønne dusk inneholder både A-, B-, C-, E- og K-vitaminer og et høyt nivå av kalsium, kalium, jern, magnesium, protein og ... - vi kunne fortsette! Gjør en innsats for å få kål inn i måltidene dine og gi huden din en cocktail av nærende stoffer.

Havregrøt
Leter du etter en erstatning for melk? Hvis du tester om kumelk melk påvirker akne, er det fint å ha et alternativ, som ikke gir deg noen problemer under prosessen. Havremelk er laktosefri og har en høy verdi av E-vitamin og fiber, som hjelper deg i kampen for en sunn hud.

Kutt ned på

Bearbeidede matvarer
Hvis du raskt vil hjelpe huden din, er det første trinnet å eliminere eller kutte ned på bearbeidede matvarer. Det betyr ingen iskrem, kaker og melkesjokolade, det meste junk food, chips og mer - beklager ...

Kumelk
Dette emnet er litt vanskelig. Noen studier viser at kumelk kan føre til økt blodsukkeret og øke insulinnivået, noe som øker produksjonen av hudoljer. Andre studier har vist at folk som drikker melk som tenåringer, har en høyere forekomst av akne enn de som ikke gjorde det. Imidlertid er forholdet mellom akne og meieriprodukter sterkest når det gjelder skummet melk eller andre produkter med redusert fettinnhold.
Det kan være verdt å prøve å ta en pause fra meieriprodukter for å avgjøre om dette kan påvirke akne. En god måte er å fullstendig eliminere melkeprodukter i en måned, og skrive diettdagbok om endringene du ser og føler. Husk å snakke med legen din før du unngår større matgrupper, så kan han eller hun kan hjelpe deg med å planlegge hvordan du skal eliminere mat uten å savne viktige næringsstoffer og mineraler.

Prøv deg frem

Husk at det er mange flere "superfoods" derute, og du kan finne rikelig med informasjon om matvarer som er gode ikke bare for din akne, men også for mange andre kroppsfunksjoner. Det trenger ikke å være vanskelig: naturlig er bra og bearbeidet er mindre bra. Gi det et forsøk, og vi er sikre på at både huden og kroppen din vil elske deg for det.

 

Forrige innlegg Neste innlegg