Tilbake til oversikt
Fem råd til å holde seg sunn og glad med en kronisk hudsykdom

Når du lever med en kronisk hudsykdom som psoriasis eller eksem opplever du kanskje at du er i stand til å kontrollere de fysiske symptomene, men at innvirkningen på din mentale helse er vanskeligere å håndtere. Det er ikke lett å lære seg å takle det daglige stresset som følger med en vedvarende og utmattende lidelse, men vi har forsøkt å samle noen veldokumenterte strategier som kan hjelpe deg på vei.

Bruk nettverket ditt

Det gamle ordtaket: "Et delt problem er et halvert problem" har aldri vært mer sant enn når du lider i stillhet med en kronisk lidelse. Hvilke personer betyr virkelig noe for deg? Hvem stoler du på? - Snakk med familie og venner og del de negative tankene du opplever. Trøsten du får fra dine nærmeste vil hjelpe deg igjennom de harde tidene. 

Hvis du opplever at du får lyst til å unngå sosiale sammenhenger og kontakt til nære venner, prøv å kjempe imot dette og minn deg selv på at du har mer bruk for støtte nå enn noensinne før. En god måte å bekjempe isolasjon og ensomhet er med sosiale aktiviteter - det er bevist at de hjelper oss til å leve lengre og være sunnere.

Engasjer deg online

Den hyper-tilkoblede verdenen vår har brakt oss alle tettere sammen enn noensinne før. Bruk denne muligheten til å oppsøke støtte fra mennesker som deg selv, som forstår nøyaktig hva du går igjennom. Online fellesskap som Flaym er til for å hjelpe deg med å finne råd og støtte på de tidspunktene hvor du har mest bruk for det. 

Det er også et voksende online fellesskap for personer med kroniske hudlidelser på Instagram og Twitter, hvor de øker oppmerksomheten ved å dele bilder og livshistorier, men aller viktigst ved å motivere og støtte hverandre. Søk på  #eczemalife, #getyourskinout eller #psoriasisawareness for delta i samtalen.

Hold deg aktiv

Rådet om en aktiv livsstil kan ofte føles krevende og uoverskuelig, men i dette tilfellet behøver ikke trening å involvere besøk på treningssenteret eller å investere i nye treningsklær eller nytt utstyr. Noe så simpelt som å gå en tur kan hjelpe deg med å få ryddet opp i tankene og fokusere på nåtiden. Lette former for yoga er også en fantastisk måte å få strukket ømme ledd, lindre spenninger og dedikere tid til å fokusere på avslapping - lytt til kroppen din og finn den treningsformen som passer til deg. 

Hold av tid til deg selv

Hudproblemer blusser ofte opp når du er stresset eller småsyk. Husk å finne tid til å slappe av og gire ned, så du gir kroppen din den avslappingen den fortjener. Kanskje det er en god idé å innføre en kveld i uken til å skjemme bort både kropp og sinn med produkter som er spesielt velegnet til tørr hud

Snakk med en profesjonell

Hvis du opplever at det blir vanskeligere å takle hudlidelsen din og du har begynt å miste selvtilliten eller tenke negative tanker, ta kontakt med legen din og få en prat om hvordan du har det. De vil ikke bare være i stand til å hjelpe deg med strategier til å styrke din mentale helse, de vil også kunne henvise deg til en spesialist hvis du har bruk for litt ekstra støtte.

Du er ikke alene - det er et fellesskap av personer her på HelloSkin som er klare til å hjelpe deg med å nå frem til ditt beste og mest selvsikre jeg.

 

Neste innlegg